
Ferrovial’in Polonya yan kuruluşu olan Budimex, Estonya’daki Rail Baltica’nın ana hattını tasarlamak ve inşa etmekten sorumlu konsorsiyumun bir parçası oldu. Proje kapsamı, Pärnu’dan Letonya sınırına kadar 58,08 kilometrelik bir demiryolu hattının tasarımını ve inşasını içeriyor. Baltık ülkelerinin hareketliliğini dönüştürmek için OÜ Rail Baltic Estonia tarafından ihale edilen bu yüksek hızlı tren projesinin toplam tahmini değeri 332 milyon Euro’dur.

Proje, sözleşme makamı ile ihale şirketleri arasındaki yakın işbirliğine dayanan bir ‘ittifak’ formülü altında yürütülecek. Süreç, ayrı ayrı onaylanan aşamalara (yani: tasarım, inşaat ve kusur sorumluluğu) ayrılmış. Bu, anlaşmazlık riskini en aza indiriyor ve projenin daha etkili ve şeffaf bir şekilde yürütülmesini sağlıyor. Budimex, konsorsiyumda %40 hisseye sahip ve yalnızca inşaat işlerine odaklanacak.
Konsorsiyumda Budimex’in yanı sıra inşaat için Bouygues Travaux Publics (Fransa) ve KMG Infra OÜ (Estonya); ve tasarım için Ingérop Conseil et Ingénierie (Fransa) ve WSP Finland Oy (Finlandiya).
Yeni demiryolu altyapısı, trenlerin saatte 249 kilometreye kadar hıza ulaşmasını sağlayacak . Proje, Avrupa Birliği ve Estonya emlak bütçesi tarafından ortak finanse ediliyor ve projenin 2030 yılı sonuna kadar tamamlanması bekleniyor.
RB Rail AS, Rail Baltica demiryolu sinyalizasyon sisteminin tasarımı ve inşası için ihale sahipleriyle görüşmeler yürütüyor
RB Rail AS, Rail Baltica Kontrol-Komuta ve Sinyalizasyon (CCS) alt sistemi için Tasarım ve Yapım (D&B) ihalesinde ilk tekliflerini sunmaya davet edilen tüm isteklilerle müzakere aşamasını başlattı.
Bu müzakerelerin amacı, ihaleye katılanların sunduğu teknik ve finansal teklifleri daha da geliştirmek ve iyileştirmek. Amaç, projenin gereksinimlerini karşılayan ve Sözleşme Makamının bütçesine uyan hem teknik hem de finansal olarak mümkün olan en iyi çözümü bulmak.

Aşağıdaki uluslararası adaylar, müzakere aşamasına katılımları için yeterliliklerini başarıyla tamamladılar ve ilk tekliflerini sundular:
GTS Deutschland GmbH (Almanya) & Hitachi Rail STS SPA (İtalya) konsorsiyumu
Indra Sistemas, SA & AŽD Praha SRO (İspanya ve Çek Cumhuriyeti) konsorsiyumu
Siemens Mobility OY Letonya Şubesi & Siemens Mobility GMBH & GRK Suomi OY & NRC Group Finlandiya OY & Kontron Transportation GMBH (Letonya, Almanya, Finlandiya, Avusturya) şirketlerini içeren “SKGN Baltics” konsorsiyumu
Alstom Transport SA & Alstom Baltics SIA & Cobra Instalaciones y Servicios SA & PS “Fima KZA Krakow” dan (Fransa, Letonya, İspanya) oluşan “ALSTOM & COBRA & FIMA” konsorsiyumu
Seçilen tedarikçi ile sözleşmenin 2025 yılı sonuna kadar imzalanması bekleniyor.
RB Rail AS’de Tedarikten Sorumlu Başkan Yardımcısı ve Tedarik Komisyonu Başkanı Aiga Benfelde : “Bu tedarikin ölçeği göz önüne alındığında, komisyon tüm gerekliliklerin ve kriterlerin açıkça tanımlanıp iyi anlaşılmasını sağlamak için önemli miktarda zaman harcadı. CCS alt sistemi, demiryolu altyapısının kritik bir bileşenidir; güvenli operasyonlar, sorunsuz sınır ötesi tren hareketi ve Rail Baltica ağı genelinde verimli trafik yönetimi sağlamak için elzemdir. CCS tasarımı, Shift2Rail gibi bazı girişimler ve EULYNX gibi kanıtlanmış teknik çözümler içeren yerleşik Avrupa sinyalizasyon sistemi ERTMS’ye dayanmaktadır. Bu unsurlar, en son AB standartlarını karşılayan uyumlu ve geleceğe yönelik bir sinyalizasyon sistemine katkıda bulunur. Sistem mimarisi ayrıca esnek bir Trafik Yönetim Sistemi, enerji açısından verimli güç kaynağı ve modern teleferik altyapısını içerir. Ayrıca, yüksek hızlı, sınır ötesi bir demiryolunun gereksinimlerini karşılamak için en başından itibaren güçlü güvenlik ve siber güvenlik çerçeveleri entegre ediliyor.” dedi

Estonya, Rail Baltica projesinde önemli bir adım attı: Pärnumaa bölümü için güzergah planı onaylandı
Estonya Ekonomi İşleri ve İletişim Bakanlığı bugün projenin geliştirilmesinde önemli bir ilerleme kaydedildiğini duyurdu. Ekonomi İşleri ve Sanayi Bakanı Erkki Keldo, Rail Baltica’nın Pärnumaa bölümü için güzergah planını onaylayan bir kararname imzaladı ve bu kararname, Yüksek Mahkeme’nin 2020’de önceki planı kısmen iptal etmesinden bu yana ilerlemenin durdurulduğu bir bölgede inşaatın başlamasını sağladı.
Bakan Keldo, “Rail Baltica, Estonya ve tüm Baltık bölgesi için stratejik olarak önemli bir altyapı projesidir. Avrupa demir yolu ağıyla modern ve çevre dostu bir ulaşım bağlantısı oluşturacak, karayolu trafiğindeki sıkışıklığı azaltacak ve ekonomik kalkınmayı teşvik ederken aynı zamanda NATO’nun doğu kanadında askeri hareketliliğin omurgasını oluşturacaktır” dedi.
İnşaat hazırlıkları tüm hızıyla devam ederken, uluslararası konsorsiyumlarla ittifak sözleşmeleri sonuçlandırılıyor. Rail Baltic Estonia CEO’su Anvar Salomets , Estonya ana hattının neredeyse tamamı için inşaat sözleşmelerinin imzalanmasının beklendiğini ve 2030 yılına kadar Tallinn ile Varşova arasında yüksek hızlı demir yolu hizmetinin başlatılmasının hedeflendiğini doğruladı.
RB Rail AS’nin CEO’su Marko Kivila – Rail Baltica projesinin küresel koordinasyonundan sorumlu ortak girişim – Estonya’nın ilerlemesinin daha geniş kapsamlı önemini vurguladı. “Her ulusal kilometre taşı, tüm Rail Baltica koridoru için ileriye doğru atılmış bir adımdır. Pärnumaa güzergah planının onaylanması, projenin planlamadan tam ölçekli uygulamaya geçtiğine dair güçlü bir sinyal gönderiyor. Birleşik bir Avrupa altyapı girişimi olarak Rail Baltica, AB ulaşım ağı içindeki tüm Baltık bölgesinin güvenliğini güçlendiriyor.” dedi.
Onaylanan ilçe planı 350 metre genişliğinde bir demir yolu koridoru tanımlıyor. Bunun içinde 66 metre genişliğindeki demir yolu alanı 35 metrelik bir açıklıkta çitle çevrilecek ve raylar, elektrik hatları, drenaj sistemleri ve servis yolları gibi gerekli altyapıyı içerecek. Yerel sakinler, Surju ve Urissaare’de planlanan duraklar dahil olmak üzere yeni hareketlilik seçeneklerinden faydalanacak. Hem inşaat hem de işletme sırasında yerleşim alanlarına, tarım arazilerine ve ormanlara sürekli erişim sağlamak için destekleyici bir yol ağı da planlanıyor.
Çevresel kaygılar planlama boyunca önemli bir odak noktası olmuştur. Ekolojik köprüler (eko kanallar) ve koruyucu bölgeler, özellikle hassas doğal alanlarda habitat bağlantısını ve yaban hayatı hareketini koruyacaktır. Hem sakinleri hem de doğayı korumak için tasarım aşamasında gürültü azaltma alanları belirlenecektir. Ayrıca kapsamlı azaltma ve telafi önlemleri, Luitemaa kuş alanı ve onun capercaillie popülasyonu üzerindekiler de dahil olmak üzere olası çevresel etkileri ele alacaktır.
Rail Baltica, Avrupa Birliği tarafından Bağlantı Avrupa Fonu (CEF) aracılığıyla ortak finanse ediliyor ve bu durum, AB’nin üye ülkeler genelinde sürdürülebilir ve bütünleşik ulaşım altyapısı vizyonundaki stratejik rolünü vurguluyor.
İlginizi Çekebilir
23 Yılda İstanbul – Kayseri Arası Kadar Tünel İnşa Edildi
İngiltere Yüksek Hızlı Demir Yolu Projesi
Liebherr, Şili’deki Centinela Cooper Madeni’ne 1000 EC-H Teslim Etti