İnşaat Tedarik Dergisi

İnşaat – Yatırım – Proje – Ulaştırma – Mimarlık – Enerji – Maden – Şantiye

Yunanistan’ın İlk Sürücüsüz Metrosu, Şehrin En Büyük Arkeolojik Kazısından Doğdu

Makedonya Kralı Cassander tarafından MÖ 315’te kurulan ve Büyük İskender’in kız kardeşinin adını taşıyan Selanik şehrinin yeraltı hazineleri gün yüzüne çıkarılıyor. Şehrin ilk metro sistemi için yapılan kapsamlı inşaat projesi aynı zamanda şehrin en büyük arkeolojik kazısı haline geldi.

Selanik’in son teknoloji metro sistemi, 2.000 yılı aşkın bir tarihe sahip bir şehrin karmaşık kentsel dokusunun altından geçiyor. Bu son teknolojik hat, şehrin en kalabalık ve merkezi mahallelerinden bazılarını hizmete sokan 13 istasyonla 10 kilometre uzunluğunda. Yüksek teknoloji otomasyon sistemleriyle donatılmış sürücüsüz trenlere sahip olan metro, kentsel hareketliliği dönüştürmeye hazırlanıyor. Hitachi ve Yunan şirketi Aktor ile işbirliği içinde Webuild tarafından inşa edilen metro, günlük 315.000 yolcu taşıyabiliyor ve tahmini 60.000 aracı sokaklardan kaldırıyor. Trenlerin her 90 saniyede bir çalışmasıyla, bu proje yalnızca sürdürülebilir hareketliliğin bir zaferi değil; aynı zamanda yaşayan bir müze. Şehrin tarihi ve arkeolojik mirasını korumaya ve canlandırmaya ve en son mühendislik yeniliklerini uygulamaya eşit derecede önem verildi ve bu metroyu modern kentsel gelişimin gerçek bir harikası haline getirdi.

300 Binden Fazla Antik Buluntu Çıkarıldı

Metronun inşaat sürecinde 300 binden fazla antik buluntu ortaya çıktı. Buluntular arasında Roma, Bizans ve Osmanlı dönemlerinden eserler yer alıyor. Hatta 2 bin 300 yıl öncesine dayanan çok değerli arkeolojik kalıntılar da var.

Yunanistan’ın ikinci büyük şehri, ülkenin Pire’den sonra ticaret açısından en yoğun ikinci limanı olan limanıyla destekleniyor ve şimdi benzersiz bir mühendislik harikasını gözler önüne seriyor. ‘Arkeo-istasyonlara’ dönüştürülen 13 istasyondan birinden geçen gezginler, zaman içinde bir yolculuğa çıkıyor.

Selanik’in yeni metro sisteminin açılış günü şehrin tarihindeki ilk ve Yunanistan’ın ilk sürücüsüz metrosu sanatın kutlanması ve sürdürülebilir hareketliliğin taleplerini büyük kent merkezlerinin canlandırılmasıyla birleştiren bir projeyi öne çıkarma fırsatı haline geliyor. İki Tünel Delme Makinesi (TBM) kullanılarak kazılan metro tünellerine, şehrin bugüne kadarki en kapsamlı arkeolojik kazıları eşlik etti ve 30.000 metrekarelik bir alanı kapladı. Kazılar, Decumanus Maximus olarak bilinen ünlü Roma yolundan çok sayıda mermer levha gibi muazzam tarihi değere sahip hazineleri ortaya çıkardı. Bu mirası korumaya yönelik bağlılık o kadar büyüktü ki, bazı durumlarda istasyon yerleri arkeolojik keşiflere dayanarak ayarlandı. Örneğin, Demokratias istasyonu, kazı sırasında ortaya çıkarılan Bizans dönemine ait bir duvarın kalıntılarını daha iyi barındırabilmek için 10 metre kaydırıldı.

Bu başarılar, Webuild Group’un önemli arkeolojik değere sahip kentsel alanlarda metro hatları inşa etme konusundaki kapsamlı deneyiminin sonucudur. Benzer uzmanlık, Milano’nun M4 metro hattının inşası sırasında da uygulandı ve şu anda Roma Metrosu C’deki Piazza Venezia istasyonunun geliştirilmesinde çalışmaktadır. Dünyanın en sıra dışı “arkeo-istasyonlarından” biri olmaya hazırlanıyor.

Selanik metrosunun açılışı, Webuild’in Turuncu Hat’ı (Hat 3) inşa ettiği Riyad metro ağının açılışından sadece birkaç gün sonra gerçekleşti. Suudi başkentinin 176 kilometrelik metro sisteminin en uzun hattı. Bu arada, geçen Ekim ayında Milano’nun M4 hattı hizmete girdi, şehir merkezini Linate Havaalanı’na sadece birkaç dakika içinde bağlayan 15 kilometrelik bir rota.

Webuild, 1950’lere dayanan Yunanistan’da uzun süredir varlığını sürdürüyor. Grup, Atina’nın 3. Hattı metrosunun inşasına ve daha da öncesinde 2004 Olimpiyat Oyunları için şehrin tramvay ağına katkıda bulundu. Grup ayrıca, çığır açan Stavros Niarchos Vakfı Kültür Merkezi’ni de tamamladı. Yunanistan’ın başkenti Atina’da hem Ulusal Kütüphane’ye hem de Yunan Ulusal Operası’na ev sahipliği yapıyor.

Metro sektöründe Grup, İtalya’nın Napoli metrosu olan Cityringen metrosunda en çarpıcı Sanat İstasyonlarından bazılarını inşa etti. Webuild şu anda Roma’nın Metro Hattı C, Grand Paris Express (yakın zamanda ödül alan Hat 15 dahil ) gibi teknik açıdan zorlu projeler üzerinde çalışıyor. Batı ve neredeyse tamamlanmış olan 16. Hat ve yakın zamanda sözleşmesini imzaladığı Melbourne’deki Suburban Rail Loop East projesi.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.