Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yapımı devam eden Ankara – İzmir Hızlı Tren güzergahındaki tünellerde inceleme yaptı. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Hasan Pezük’ün de katıldığı programda Bakan Uraloğlu, Ankara – İzmir Hızlı Tren Hattı kapsamında çalışmaları aralıksız süren yarma imalatı ve altyapı platformlarında incelemelerde bulunup yetkililerden bilgi aldı.
Uraloğlu, Ankara – İzmir Yüksek Hızlı Tren Projesi İnceleme Programı’nda yaptığı konuşmada, yapımı devam eden en önemli demiryolu projelerinden biri olan Ankara – İzmir Hızlı Tren Hattı’nın yapım çalışmalarını yerinde görmek için bir saha programı düzenlediklerini, 508 kilometre uzunluğundaki projenin şu ana kadar Afyonkarahisar sınırları içindeki çalışmalarını yerinde gördüklerini söyledi.
Hızlı trenlerle konforlu, hızlı ve modern seyahat hizmeti doğrudan ve dolaylı olmak üzere 19 ildeki ülke nüfusunun yaklaşık yüzde 50’sine ulaştığına dikkat çeken Uraloğlu, şunları kaydetti: “Ankara merkezli yüksek hızlı tren ağının oluşturulması hedefi kapsamında yaklaşık 3 bin 800 kilometrelik demiryolu hattında da yapım çalışmaları devam etmektedir. Bizleri bir araya getiren Ankara-İzmir Hızlı tren hattımız da sanayisi, turizm potansiyeli ve limanıyla ülkemizin üçüncü büyük şehri olan İzmir’i ve güzergahtaki Manisa, Uşak ve Afyonkarahisar illerimizi Ankara’ya daha da yaklaştırarak, bölgedeki ticaret hacmini büyütecektir. Ankara – İzmir Hızlı Tren Projesi tamamlandığında mevcut demiryolu bağlantısıyla 824 kilometre olan mesafe 624 kilometreye inecektir. Ankara – İzmir arası 14 saat olan seyahat süresi 3 saat 30 dakikaya düşecektir. 9 istasyon ile Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir illerimizde yaşayan 7 milyondan fazla insanımız doğrudan hızlı tren konforuyla tanışacaktır. Kütahya gibi çevre illerle olan etkileşimi de dikkate alındığında YHT hizmetinden faydalanan nüfus daha da artacaktır.”
Hızlı trenin sağladığı konforla seyahat süresinde gerek konvansiyonel tren, gerekse de kara yoluna göre önemli avantajlar sağlanacağına dikkati çeken Uraloğlu, “Yine, Ankara – Afyonkarahisar arası seyahat süresi 1 saat 40 dakikaya, Ankara – Uşak arası seyahat süresi 6 saat 50 dakikadan 2 saat 10 dakikaya, Ankara – Manisa arası 11 saat 45 dakikadan 2 saat 50 dakikaya düşecektir.” dedi.
67 Viyadük, 66 Köprü İnşa Edilecek
Uraloğlu, 508 kilometre uzunluğu olan projede kullanılacak hattın dizayn hızının 250 kilometre olacağını söyledi. Ankara-İzmir Hattı’nın 116 kilometrelik kesiminin mevcut hizmet eden Ankara-Polatlı kesimi, 508 kilometrelik kesiminin ise Polatlı-İzmir kesimi olduğunu belirten Uraloğlu, şöyle konuştu: “Projemiz tamamlandığında Ankara-İzmir arası hat uzunluğu 624 kilometreye inmiş olacak. Ama bizim çalışmalarımız zaten Polatlı’ya kadar olan hızlı tren hattından sonra başladığı için 508 kilometrelik bir projeden bahsediyoruz. Bu hattımız tamamlandığında yılda yaklaşık 13,3 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşıyacağımızı öngörüyoruz. Proje kapsamında 40,7 kilometre uzunluğunda 49 tünel ve 21,2 kilometre uzunluğunda 67 viyadük, 66 köprü inşa edeceğiz. Projemizin altyapı işlerinde yüzde 58 oranında genel fiziki ilerleme kat ettik ve 2028 yılında projeyi hizmete açmayı hedefliyoruz. Ankara – İzmir Hızlı Tren Projesi’nin tamamlanmasıyla ilk etapta günlük karşılıklı 8 tren seferine göre yıllık, zaman, enerji ve bakım maliyetleri gibi kalemlerden yaklaşık 1,1 milyar lira tasarruf sağlamayı hedefliyoruz.”
Uraloğlu, halkın yarım asır boyunca sürat demiryolu adı altında özlemle beklediği yüksek hızlı tren hayalinin gerçeğe dönüştüğünü dile getirdi. Yüksek hızlı trenle bugüne kadar 77 milyonun üstünde yolcu taşındığını aktaran Uraloğlu, “2053 ulaştırma ve lojistik ana planı ve yol haritamızla, hızlı tren hizmeti alan il sayımız, Ankara-İzmir, Mersin-Adana-Gaziantep, Halkalı-Kapıkule gibi tüm hızlı tren projelerimizi tamamladığımızda 52’ye çıkacaktır. Demir yolu hat uzunluğumuzu da 28 bin 590 kilometreye yükselteceğiz.” diye konuştu.
T21 Tüneli İncelemeleri
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ankara-İzmir Hızlı Tren Projesi güzergahındaki Afyonkarahisar ve Uşak kesimlerinin ardından, Manisa’nın Alaşehir ilçesindeki “Eşme-Salihli Projesi T21 Tüneli”nin inşaatında incelemelerde bulundu. Bakan Uraloğlu, burada gazetecilere yaptığı açıklamada, Banaz-Eşme arasındaki 85,6 kilometrelik güzergahtaki 712 metrelik “V-12 Viyadüğü” ve bölgedeki dolgu çalışmalarını, zemin iyileştirmelerini incelediklerini, Banaz-Eşme arası altyapı işlerinin fiziki ilerlemesinin yaklaşık yüzde 65’e ulaştığını ifade etti. Eşme-Salihli arasındaki kesimin, 22 bin 730 metre uzunluğundaki 25 tüneliyle hat üzerindeki en zorlu kesimlerden biri olduğunu belirten Uraloğlu, buradaki 25 tünelden 7’sinin tamamladığını söyledi. Tamamlanan tünellerden birisi olan “T1” tünelinin 3 bin 47 metre uzunluğu ile Eşme-Salihli arasındaki en uzun ve Türkiye’de TBM (tünel açma makinesi) ile açılan en büyük çaplı tünel olduğunu kaydeden Uraloğlu, sözlerine şöyle devam etti: “Tünelin kazı çapı 13,77 metre, tünel kaplama betonunun iç çapı da 12,50 metredir. Ayrıca Türkiye’de demiryolu ve güvenlik tünelinin tek kesitte iki katlı olarak inşa edilen ilk tüneldir. Tünelimizin üst katında hızlı tren giderken, alt katta ambulans ulaşımı da sağlanabilecektir. Bu tünelimizin kazı ve segment montaj imalatını, 206 gün gibi kısa bir sürede tamamlayıp, dünyada kırılması zor bir rekora imza attık. Bu tünel inşaatıyla, dünyaya Türk müteahhitlik sektörünün, Türk mühendislerinin ve çalışanlarının zorlu şartlar altında ne kadar başarılı olabileceklerini gösterdik.Dediğim gibi 25 tünelin 7’sinde çalışmaları tamladık. 8 tünelde çalışmalara devam ediyoruz. 4 tünelin portal yapısında çalışıyoruz. Kalan 6 tünelin çalışmalarına da yakında başlamayı planlıyoruz.”
Eşme-Salihli arasındaki kesimde 4 bin 627 metre uzunluğunda 21 viyadük de inşa edeceklerini kaydeden Uraloğlu, bu kesimdeki altyapı işlerinin fiziki ilerlemesinin yüzde 61,7 olduğunu belirterek, imalatları 2026 yılı başında tamamlanmayı hedeflediklerini söyledi. Buradan Alaşehir Şantiyesi’ne geçeceklerini belirten Uraloğlu, şunları kaydetti: “Hattımızın devamında Salihli, Turgutlu, Manisa ve İzmir Menemen var. Salihli-Manisa arası 62 kilometrelik güzergahtaki altyapı işlerinin fiziki ilerlemesi yaklaşık yüzde 60’tır ve bu kesimdeki imalatları da 2024 sonunda tamamlamayı planlıyoruz. Tüm çalışmaları ise öğlen yaptığımız açıklamada da belirttiğim üzere 2028 yılı içerisinde tamamlamayı öngörüyoruz. Hattımız tamamlandığında mevcut demiryolu bağlantısıyla 824 kilometre olan mesafe 624 kilometreye inecek. Ankara-İzmir arası 14 saat olan seyahat süresi ise 3 saat 30 dakikaya düşecektir. Aynı şekilde demiryoluyla yapılan; Ankara-Uşak arası seyahat süresi 6 saat 50 dakikadan 2 saat 10 dakikaya, Ankara-Manisa arası 11 saat 45 dakikadan 2 saat 50 dakikaya düşecektir. 9 istasyon ile Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir illerimizde yaşayan 7 milyondan fazla insanımız doğrudan hızlı tren konforuna kavuşacaktır. İlk etapta günlük karşılıklı 8 tren seferine göre yıllık zaman, enerji ve bakım maliyetleri gibi kalemlerden yaklaşık 1,1 milyar lira tasarruf sağlamayı hedefliyoruz.”
İlginizi Çekebilir
Milli Hızlı Tren’de İlk Test 2025’te
Trabzon Gülcemal Projesi
Uganda Malaba-Kampala Demiryolu Projesi