Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’yi uluslararası bir lojistik üs olarak dünyaya bağlayacak olan İyidere Lojistik Liman Projesi’nin faaliyete geçeceği tarihi açıklayarak, “Bu liman stratejik öneme sahip. 2026 yılı içerisinde faaliyete geçireceğiz” dedi.
Bölgedeki altyapı ve ulaşım projelerine ilişkin olarak Bakan Uraloğlu, İyidere Lojistik Liman projesinin önemine vurgu yaptıktan sonra projede gelinen aşamayla birlikte faaliyete alınacağı tarihi açıkladı. Bakan Uraloğlu’nun bu konuda açıklaması şöyle: “Bu limanımız Doğu Karadeniz Bölgesi, Avrupa ve Orta Asya’ya açılan Kafkasya Koridoru üzerindeki konumu ile stratejik öneme sahiptir. Kafkas ülkeleri ve orta doğu ülkeleri arasındaki potansiyel trafikten kaynaklanacak kombine taşımacılık zincirinin aktarma merkezi olacaktır. Yılda 3 milyon ton genel kargo, 8 milyon ton dökme yük, 100 bin TEU konteyner ve 100 bin araçlık Ro-Ro kapasitesi ile Karadeniz Havzası’nda büyük tonajlı gemilerin yeni adresi olacaktır. Özellikle İran’ın kuzey eyaletlerinin Dubai Limanlarını kullanarak yaptığı 25 milyar dolarlık ithalatını bir aydan 15 güne indiren bir alternatif olması çok büyük bir avantajdır. Bu özelliğiyle bölgenin ve ülkemizin deniz ticaretinden aldığı paya büyük katkı sağlayacaktır. Proje genelinde yaklaşık yüzde 27 ilerleme kaydettik. İnşallah, 2026 yılı içerisinde projemizi faaliyete geçireceğiz. Faaliyete girmesiyle ilk etapta 600 kişiye istihdam sağlayacağız. Zamanla bu istihdam sayısının daha da artacağını öngörüyoruz. Bu liman, Rize’nin geleceğine vurulan bir mühür olduğunu düşünüyorum.”
“Yatırımlarımızla Türkiye’yi Ayağa Kaldırdık”
Bakan Uraloğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın son 21 yılda Türkiye’nin ulaşım ve iletişim altyapısına yaptığı yatırım tutarının yaklaşık 4 trilyon 173 milyar lira olduğunu söyledi. Uraloğlu, gerçekleştirilen yatırımları ilişkin şöyle konuştu: “Bölünmüş yol uzunluğumuzu 6 bin 100 kilometrelerden 29 bin kilometrenin üzerine çıkardık. Türkiye’yi Avrupa’nın 6. Dünyanın 8. Yüksek Hızlı Tren işletmecisi yaptık. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı ve Marmaray’ı inşa ederek Londra’dan Pekin’e uzanan Demir İpek Yolunun hayata geçmesini sağladık. 26 Havalimanı sayısını 57’ye yükselttik. Bölünmüş yollar, otoyollar, köprüler, tüneller, demiryolları, havalimanları, saymakla bitmeyecek nice eser. Üstelik bunların yapımı onlarca yıl da sürmedi. Şu anda her gün üzerinde yol aldığınız Karadeniz Sahil Yolu’nu hatırlayın. Yapılmasını yıllarca bekledik. Hatta umudu kesmiştik. Bu yol, Karadeniz Ekonomik İş birliği Teşkilatı kapsamında yürütülen 1700 km uzunluğundaki Karadeniz Çevre Karayolu Geliştirme Projesinin en önemli bölümünü oluşturuyordu. Bu nedenle Karadeniz Sahil yolunun tamamlanması tüm Doğu Karadeniz ve bölge ülkelerinde olduğu gibi Rize içinde çok önemliydi. Samsun’dan Sarp’a kadar uzanan toplam 542 kilometrelik bu yolu bitirmekte AK Parti Hükümetlerine nasip oldu. Hamdolsun 2007 yılında Karadeniz Sahil Yolu tamamlanarak tüm Karadenizli kardeşlerim yollarda yaşanan çileleri unuttu. Karadeniz Sahil Yolu ile Samsun’dan Sarp Sınır Kapısı’na kadar hareket geldi, bereket geldi.”
“Karadeniz Lojistik Üs Haline Gelecek”
Rize’nin Avrupa ile Orta Asya’ya açılan Kafkasya Koridoru üzerinde yer alması ve Doğu bloğu ülke pazarlarına ulaşım imkânı sağlayan konumu ile Doğu Karadeniz’in önemli merkezleri arasında yer aldığını vurgulayan Bakan Uraloğlu, “Hızla büyüyen ve gelişen Organize Sanayi Bölgesi ve yapım çalışmaları devam eden İyidere Lojistik Limanı’nın tamamlanmasıyla da Karadeniz’de önemli bir lojistik üs haline gelecektir. Bu nedenle Rize’nin artan potansiyeline bağlı olarak ortaya çıkan ulaşım ihtiyaçlarını karşılamak ve gelişmiş bir ulaşım ve iletişim altyapısı tesis etmek boynumuzun borcudur. Bu kapsamda son 21 yılda Rize’nin ulaşım ve iletişim altyapısı yatırımları için yaklaşık 75 milyar lira harcadık. 2003’e kadar sadece 16 kilometre bölünmüş yolu vardı biz 175 kilometre daha yaparak toplamda 191 kilometreye ulaştık. Yollarının sadece 2 kilometresi BSK kaplamalıydı 365 kilometreye yükselttik. Karadeniz Sahil Yolu, Ovit Tüneli ve Bağlantı Yolları, İkizdere Şehir Geçişi, Hurmalık-1 ve Hurmalık 2 Tünelleri ve Rizeli vatandaşlarımızın 70 yıl boyunca hayalini kurduğu Salarha Tüneli gibi çok önemli projeleri tamamladık. Nicelerine de devam ediyoruz.” diye konuştu.
Bakan Uraloğlu, Ardeşen-Ayder Yolu için ihale sürecinin daha önce başladığını belirterek, 36.7 km’lik yolun ihalesinin tamamlanacağını, en kısa zamanda imalatlara başlanacağını söyledi.
İyidere-İkizdere-Ovit Yolu’nun ikmal ihalesini yaptıklarını açıklayan Bakan Uraloğlu, “İyidere-İkizdere arasındaki 37 km’lik kısmı da bitiyoruz. İkizdere-Ovit arasındaki 19 km’lik kısmı da en kısa zamanda yatırım programına alacağız” diye konuştu.
Uraloğlu, ayrıca Ardeşen-Ayder-Tunca Yolu’nun Ayder-Tunca bağlantısındaki 6 km’lik ortak yol çalışmalarının da devam ettiğini kaydederek, “Kalan 12 km’lik kesimle ilgili çalışmalarımızı da planlayacağız” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından 16.07.2020 tarihinde teklifleri toplanan Rize İyidere Lojistik Limanı İnşaatı İşi ihalesini kazanan firma ile sözleşme imzalandı.1.719.780.618,00 TL yaklaşık maliyetli işi 1.370.106.030,20 TL bedel ile Cengiz İnşaat (İstanbul) & Yapı ve Yapı İnşaat (İstanbul) iş ortaklığı aldı.
İlginizi Çekebilir
Gabar’da 480 Km’lik Stratejik Yol Ağı
Eyüpsultan – Bayrampaşa Tramvay Hattı Projesi
Hırvatistan Demiryolları İdaresi’nden 255 Milyon Avroluk Demiryolu Projesi