Dergiyi okumak için;
İnşaat Tedarik Dergisi – Eylül-Ekim 2023 Sayısı
Türkiye’de milli metro projesi dahilinde metro ve tramvay üretimi dahil olmak üzere tüm raylı sistem araçlarında yüzde 80 yerlilik düzeyine ulaşılacak. Üretimde yerlilik ile metro projeleri de hız kesmeden devam ediyor. Hem Bakanlık hem belediye eliyle bir çok proje tasarım, ihale ve yapım aşamasında. Dergimizin bu sayısında metro projelerindeki gelişmeleri ve il il hangi projelerin olduğunu sizlerle paylaşacağız.
2023 Kentiçi Raylı Sistem Projeleri
Bugüne kadar ülkemiz genelinde 12 ilde inşaatına başlanan 811,4 kilometre şehir içi raylı sistem hattının 312,2 kilometresi Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapıldı. Bakanlık tarafından yapımı devam eden toplam 161 kilometre uzunluğundaki 13 adet kent içi raylı sistem hattı projesinden İstanbul Havaalanı Metro hattı ve Gaziray Banliyö Tren hatlarının açılışı gerçekleştirildi.
İstanbul Raylı Sistem Projeleri
İstanbul’da metro yapımında rekora gidiliyor. 2019’dan önce 25 yıl boyunca yıllık ortalama raylı sistem inşaatı 5 km’nin altında kalmıştı. Bu oranı iki buçuğa katlandı.
İstanbul’u bir uçtan bir uca bağlayacak HIZRAY projesi hayata geçiriliyor. Sabiha Gökçen Havalimanı-Beylikdüzü arasındaki 74,5 kilometrelik mesafede 13 istasyonla hizmet verecek bu metro hattı ile 20 noktada diğer hatlara entegrasyon sağlanacak.
2019’dan beri; 46,2 km uzunluğunda hat açılışı yapıldı. 81,6 km uzunluğundaki 8 metro hattının inşaatına devam ediliyor.
Hizmete Açılan Metro Hatları:
Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey Metro Hattı (Yıldız-Mahmutbey arası), Haliç Tramvay Hattı (Alibeyköy Cep Otogarı-Cibali arası), Ataköy-İkitelli Metro Hattı (İkitelli-Bahariye arası), Boğaziçi Üniversitesi/Hisarüstü-Aşiyan Füniküler Hattı, Bostancı-Dudullu Metro Hattı.
2023’te; Haliç Tramvay Hattı (Cibali-Eminönü arası), Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli Metro Hattı’nı (Çekmeköy-Şehir Hastanesi arası) hizmete açılacak.
İstanbul Kendi Metrosunu Üretiyor
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, Cumhuriyetimizin 100. yılında Türk mühendisleri tarafından hayata geçirilen ve %100 İstanbul ürünü olan TRAM34 projesiyle kendi metrolarımızı üretmeye başladıklarını belirterek, tasarım, mühendislik ve sınai olarak İBB Metro İstanbul’a ait olan bu projede üretilecek metrolar, %60 yerlilik oranıyla, Türkiye’de bu özelliğe sahip ilk raylı sistem aracı olacağını belirtti.
2025 Sonuna Kadar Açılması Planlanan Hatlar
Kirazlı-Halkalı Üniversite Metro Uzatması, Pendik Merkez-F. Çakmak/Hastane Metro Uzatması, Basaksehir-Kayasehir Metro Uzatması, Gayrettepe ve Halkalı Metro Uzatmaları, Kirazlı-Bakırköy IDO Metro Uzatması, Göztepe-Atasehir-Ümraniye Metro Hattı, Çekmeköy-Sultanbeyli Metro Uzatması, Altunizade-Çamlıca Camii-Bosna Bulvarı Metro Hattı, Cibali-Eminönü Tramvay Uzatması, Yıldız-Kabatas Metro Uzatması, Sirkeci-Kazlıçesme Tramvay Hattı, Mahmutbey-Hastane Metro Uzatması, İTÜ – İstinye Füniküler Hattı, Bahariye-Ataköy Metro Uzatması…
2030 Sonuna Kadar Açılması Planlanan Hatlar
Halkalı Üniversite-Halkalı Metro Uzatması, Hacıosman-Sarıyer Metro Uzatması, Kaynarca Merkez-Tuzla Metro Uzatması, Sultanbeyli-Kurtköy Metro Uzatması, Hastane-Esenyurt Meydan Metro Uzatması, Esenyurt Meydan-Mustafa Kemal Metro Uzatması, Sögütlüçesme-IMES-Yenidogan Metro Hattı, Sefaköy-TÜYAP Metro Hattı, Beylikdüzü-SGH Hızlı Metro Hattı, HIZRAY, Ambarlı-Hadımköy Metro Hattı, ITÜ-Kagıthane Metro Hattı, Taksim-Okmeydanı Metro Hattı, Vezneciler-Fenertepe Metro Hattı, Feshane-Bayrampasa Tramvay Uzatması, Üsküdar-Harem Tramvay Hattı, Kadıköy-Bostancı-Maltepe Tramvay Hattı, Altunizade-Çengelköy, ITÜ-Istinye, Ortaköy-Yıldız Füniküler Hatları…
T5 Eminönü-Alibeyköy Tramvay Projesi
İBB tarafından 2016 yılında başlayan ve 2021 başında ilk aşaması işletmeye alınan projenin Cibali- Eminönü arasında kalan 1.3 kilometrelik kesimdeki yapım çalışmaları devam etmekte olup projede %95 ilerleme kaydedildi. Eminönü istasyonunda, T1 Bağcılar-Kabataş tramvay hattı ve deniz iskeleleri ile, Küçükpazar istasyonunda M2 Yenikapı-Hacıosman metro hattı ile, Eyüp Teleferik istasyonunda TF2 Eyüp-Piyer Loti teleferik hattı ile, Alibeyköy istasyonunda ise M7 Kabataş-Mahmutbey-Esenyurt metro hattı ile entegre olacak.
T6 Şirkeci-Kazlıçeşme Raylı Sistem Hattı
8,3 kilometrelik, 8 istasyona sahip Sirkeci-Kazlıçeşme Kentsel Ulaşım ve Rekreasyon Projesi kapsamında UAB tarafından 2021 yılında başlanan, %45 fiziki ilerleme kaydedilen ve 2023 yılında tamamlanması planlanan hat, ulaşım ihtiyacının yanı sıra sosyokültürel, turizm, ekonomik, ekolojik, rekreasyon, spor, gezinti, bisiklet, scooter gibi yeni imkanlarla da hibrit karakterde, yeni nesil bir ulaşım projesi olacak.
M1b Yenikapı-Kirazlı Hattının Uzatması
İBB tarafından 2017 yılında başlanan projede %24 ilerleme sağlandı. 10 istasyon ile M1b Yenikapı-Kirazlı hattını Küçükçekmece’den Halkalı’ya kadar uzatılması planlanan projede 2023’te Kirazlı – Fatih arasının, 2025’te ise Fatih – Halkalı arasının hizmete girmesi öngörülüyor.
M3 Kirazlı-Bakırköy İDO Metro Hattı Uzatması
UAB tarafından 2015 yılında yapımına başlanan Metro hattının inşa halindeki Başakşehir / Metrokent – Kayaşehir Merkez kısmının ve Kirazlı – Bakırköy İDO kısmının ise 2023’te hizmete girmesi planlanıyor. Kirazlı-Bakırköy İDO Hattı, 8.4 km hat uzunluğuna ve 8 istasyona sahip olup projede %90 ilerleme sağlandı.
M3 Başakşehir-Kayaşehir Metro Hattı Uzatması
UAB tarafından 2017 yılında başlatılan proje, 2023 yılında hizmete alınacak. Başakşehir/Metrokent-Kayaşehir Merkez Hattı 6,2 km hat uzunluğuna ve 5 istasyona sahip olup projede %99 ilerleme sağlandı.
M4 Tavşantepe-Tuzla Metro Hattı Uzatması
İBB tarafından projeye 2017 yılında başlandı. Kaynarca Merkez İstasyonu’nun 2023’te, geri kalan kısmın ise 2025’te hizmete girmesi öngörülmekte. Hattın 2029 yılına kadar Tuzla’ya uzatılması planlanıyor.
M5 Çekmeköy- Sancaktepe-Sultanbeyli Metro Hattı
İBB tarafından 2017 yılında başlatılan yeni metro hattının ilk etabının 2023 yılında, 2. etabının da 2024 yılında hizmete girmesi hedefleniyor.
M7 Mahmutbey-Esenyurt Meydanı Metro Hattı
İBB tarafından 2017 yılında ihale edilen Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt Metro Hattı 18,5 km uzunluğa ve 10 istasyona sahip. Mevcut M7 Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey metro hattının devamı niteliğinde olan bu proje, Mahmutbey istasyonundan başlayıp, Esenyurt Meydan istasyonunda son bulmakta. 7 km’lik 1.etap’ın 2024 yılında tamamlanması planlanıyor.
M8 Bostancı-Dudullu Metro Hattı
İBB tarafından 2016 yılında başlatılan uzunluğu 14,27 km. ve istasyon sayısı 13 olan sürücüsüz hat 6 Ocak 2023’de hizmete girdi.
M9 Ataköy-İkitelli Metro Hattı
İBB tarafından 2016 yılında başlatılan 11.3 km uzunluğa sahip hattın 2023 yılında tamamlanması planlanıyor.
M11 İstanbul Havalimanı-Kağıthane Metro Hattı
UAB tarafından 2018 yılında başlatılan projede %100 ilerleme sağlandı ve 32 km uzunluğundaki hat 22 Ocak 2023 tarihinde açıldı.
M12 Göztepe-Ümraniye Metro Hattı
İBB tarafından 2017 yılında başlatılan 13 km güzergâh ve 11 istasyondan oluşan hattın Şubat 2024’de Finans Merkezi İstasyonu ile Yenisahra İstasyonları arasının mekik işletme şeklinde açılması planlanıyor.
M14 Altunizade-Kâzım Karabekir Metro Hattı
UAB tarafından 2021 yılında başlatılan 7.3 kilometrelik hattın 2024 yılında açılması planlanıyor.
Söğütlüçeşme – Yenidoğan Metro Hattı Projesi
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin, 2017 yılı sonundan itibaren durdurulan Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro Hattı’nı Söğütlüçeşme’ye kadar uzatarak yeniden tasarlanması için açtığı ihaleyi Metro İstanbul kazandı. Anadolu Yakası için büyük önem taşıyan M13 Söğütlüçeşme-Yenidoğan Metro Hattı’nın “Uygulamaya Esas Kesin Projesi” için imza töreni düzenlendi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, önceki yönetim tarafından M5 Üsküdar-Çekmeköy Metro Hattı’nın Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli uzatmasının bir kolu olarak tasarlanan, ancak 2017 yılı sonundan itibaren durdurulan Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro Hattı’nı Söğütlüçeşme’ye kadar uzatarak, bir bütün olarak yeniden tasarladı. Anadolu Yakası için büyük önem taşıyan M13 Söğütlüçeşme-Yenidoğan Metro Hattı’nın “Uygulamaya Esas Kesin Projesi” için protokol imza töreni düzenlendi.
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, imza töreninde yaptığı konuşmada, “Bu hat, yeni haliyle, M13, yani Söğütlüçeşme-Yenidoğan Metro Hattı, artık İstanbul için çok önemli bir hat olacak. Ancak, daha önce tasarlandığı haliyle, yani 6.9 kilometre ve 2 istasyon şekliyle, az önce Yenidoğan-Emek diye tariflediğimiz şekliyle tasarım yanlış bulundu. Bunun tarifini şöyle söyleyebilirim: Yani burayı, bir minibüsle ya da otobüsle taşıyabilirsiniz; metroyla taşıyamazsınız. Metro, çok ağır bir iş. Metronun yerin altında 1 kilometresi, artık yaklaşık 45 milyon Euro’ları bulan… Bunun anlamı ne biliyor musunuz? 1 kilometresi, 1 milyar lira.” dedi.
Yeni tasarladıkları şekliyle Söğütlüçeşme-Yenidoğan Metro Hattı’nı 18 kilometre daha uzatıp, 25 kilometreye çıkaracakları bilgisini paylaşan İmamoğlu, konuşmasını, “18 istasyonu olacak. Tam 2,5 milyon insana hizmet edecek. Kadıköy, Ataşehir, Ümraniye, Sancaktepe ve Çekmeköy gibi ilçelerin insanlarını birbirine bağlayacak. Başka hatları kesecek; Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı gibi. Marmaray hattı da içine girmiş olacak. Arkadaşlarım; böylece entegre, İstanbul nüfusuna, tabiri caizse güzel lider Mustafa Kemal Atatürk’ün sözüyle, İstanbul’un yer altını tam anlamıyla demir ağlarla örmenin bir modeli gibi, belki de en son imzayı atıp Anadolu yakasını çok entegre hale getiren bir sistemi, modeli bitirmiş olacağız diyerek heyecanla geldiler. Çok mutlu oldum. Heyecan yaşayan arkadaşlarım burada. Bir kısmı orada. Dolayısıyla bu heyecanla, sürecin doğru şekilde ihalesini yaptılar. İhaleyi, yine kurumumuzun göz bebeği Metro İstanbul aldı. Şimdi projeyi beraber geliştirecekler. Proje biterken, biz bir yandan finansmanını bulacağız. Sonra ahlaklı bir ihale yapacağız. O ahlaklı ihalede, en doğru işi yapacak, en kaliteli işi yapacak ve en uygun fiyata yapacak firmayı tespit edeceğiz. Sonra o firmayla kol kola gireceğiz. Ondan sonra bitireceğiz.” sözleriyle tamamladı.
İBB Raylı Sistem Dairesi Başkanı Ceyhun Avşar da projenin Yenidoğan ve Emek arasında 4 vagonlu bir hat olarak hizmet vermek üzere tasarlandığını hatırlatarak, “Biz bu hattı uzattık ve yolculuk sayılarını artırdık. Buna rağmen hattın işletme sinyalizasyonlarını revize ederek 3’lü dizi olarak da bu hattın çalışabileceğini gördük. Bu bize ne sağladı? Bütün istasyonlarda daha fizibıl alanlar, daha düşük maliyetler, tünellerde daha düşük maliyetler ve daha da önemlisi yaparken bir sefer değil, işletirken her gün daha az işletme maliyeti oluşturacak şekilde bu hattı revize ettik. Böylece istasyonlar bazında yüzde 18, tüm işletme faktörleri ile değerlendirildiğinde yüzde 15’lik israfı önlemiş olacağız, bu işi tekrar projelendirerek” diye konuştu.
“Metro İstanbul herhangi bir proje firması değil, 35 yıllık işletme ve bakım deneyimi var”
Metro İstanbul Genel Müdürü Özgür Soy, bir metro işletmecisi olarak değil farklı bir kimlikle masada yer aldıklarını hatırlatarak “İBB’nin yaptığı Söğütlüçeşme-Yenidoğan Metro Hattı ihalesinde en iyi teklifi vererek bugün itibari ile proje müellifi olduk. Bundan dolayı da çok gururluyuz. Metro İstanbul herhangi bir proje firması değil. Metro İstanbul’un 35 yıllık bir işletme ve bakım deneyimi var. Sadece inşaat ve tasarım anlamında değil, burası 50 yıl boyunca işletilecek bir yer ve bu hat yapılırken tasarlanması aşamasında en doğru kararlar verilerek, en doğru seçimler yapılarak uzun vadede en uygun maliyetli, en efektif, yolcuları en mutlu edecek şekilde bir hat tasarlanmasına vesile olacağımız için mutluyuz, gururluyuz. Bugüne kadar pek çok projede yer aldık. Yavaş yavaş biz de dünyanın büyük operatörlerinin yaptığı gibi buradaki tecrübelerimiz ile proje danışmanlık ve işletme bakım anlamında Türkiye’ye ve yurt dışına projeler ihraç etmeye başladık. Bu çok değerli, İstanbul’a çok hizmet edecek bir proje. Bu projede yer aldığımız için çok mutluyuz, çok gururluyuz” dedi.
Protokol, İmamoğlu’nun Şahitliğinde İmzalandı
Konuşmaların ardından İBB Genel Sekreter Yardımcısı Pelin Alpkökin, İBB Raylı Sistem Daire Başkanı Ceyhun Avşar ve Metro İstanbul Genel Müdürü Özgür Soy; Söğütlüçeşme-Yenidoğan Metro Hattı’nın “Uygulamaya Esas Kesin Projesi” protokolünü, İmamoğlu’nun şahitliğinde, tablet üzerinden imzaladı.
Başkentin Raylı Sistem Ağı Genişliyor: İki Metro Hattı İçin Sondaj Çalışmaları Başladı
Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü; “M2 Hattının Koru-Yaşamkent ve Koru-Bağlıca Raylı Sistem Uzatma Hatları Uygulamaya Esas Kesin Proje Hizmetler İşi” projesi ile “M5 Hattı Kızılay-Dikmen Raylı Sistem Hattı Uygulamaya Esas Kesin Proje Hizmetleri İşi” kapsamında sondaj çalışmalarına başladı.
Başkentte raylı sistemleri yaygınlaştırmak ve artan nüfus yoğunluğu ve araç kapasitenin kentte oluşturduğu trafik sıkışıklığını azaltmak amacıyla harekete geçen EGO Genel Müdürlüğü, M2 Koru-Yaşamkent ve Koru-Bağlıca uzatma hatları ile M5 Kızılay-Dikmen raylı sistem hattı projesi için düğmeye bastı.
EGO Genel Müdürlüğü Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem Daire Başkanlığı; 9,5 kilometre ve 5 istasyondan oluşması planlanan “M2 Hattının Koru-Yaşamkent ve Koru-Bağlıca Raylı Sistem Uzatma Hatları Uygulamaya Esas Kesin Proje Hizmetler İşi” ve 13 kilometre 10 istasyondan oluşan “M5 Hattı Kızılay-Dikmen Raylı Sistem Hattı Uygulamaya Esas Kesin Proje Hizmetleri İşi” sondaj çalışmaları başladı.
13 Kilometre 10 İstasyondan Oluşacak
M5 Kızılay-Dikmen hattı istasyon bölgelerinde 3 adet ve güzergâh üzerinde 250 metrede bir adet olmak üzere toplam 70 adet sondaj yapılacak ve yüksek sondaj derinliği 81metre en düşük sondaj derinliği ise 28 metre uzunluğunda olacak şekilde belirlendi.
EGO Raylı Sistemler Daire Başkanlığı Planlama ve Uygulama Şube Müdürü Hülya Akboyraz, çalışmalarla ilgili şu bilgileri verdi: “EGO Genel Müdürlüğü olarak geçen sene 3 adet proje ihalesine çıktık. Biri Şehitler’den Ovacık’a diğeri M2 Hattını Çayyolu’nun Bağlıca ve Yaşamkent’e uzatma bir üçüncüsü de bizim Kızılay Dikmen hattımızdı. Bu 3 projede de bugüne kadar altyapı projelerinin hazırlanması, ulaşım etütleri, tasarım kılavuzları, alternatif güzergâh çalışmaları, altyapı bilgilerinin toplanması, ön güzergâhın belirlenmesi ve ön proje için gerekli birçok çalışmaları tamamlamış bulunmaktayız. Kesin proje aşamasına geçilmeden yapısal projelere altlık teşkil edecek jeolojik profili çıkarmak amacıyla 13 kilometre 10 istasyondan oluşacak M5 Kızılay-Dikmen hattında sondaj çalışmalarına başladık.” dedi.
Koru Metrosu’nda Bağlıca ve Yaşamkent’e Doğru 2 Hat
Toplam 49 sondaj yapılması planlanan M2 Koru-Yaşamkent ve Koru-Bağlıca uzatma hattı projesi; Koru İstasyonu’ndan sonra 1 ortak ve devamında Yaşamkent güzergâhında 2, Bağlıca güzergâhında 2 olmak üzere toplam 5 istasyondan oluşacak.
EGO Genel Müdürlüğü Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem Daire Başkanlığı Kontrol Mühendisi Selcen Konakoğlu Yeşilyurt ise, “Proje kapsamında Koru İstasyonu’ndan sonra 1 ortak istasyon ve devamında Yaşamkent güzergâhında 2, Bağlıca güzergâhında 2 olmak üzere toplam 5 istasyon bulunuyor. 49 adet zemin etüt sondajı planlıyoruz. Zemin etüt sondaj derinliklerimiz 23 metre ile 110 metre arasında değişiyor. Yaşamkent ve Bağlıca hattımızın 9,5 kilometre olarak projelendirme çalışmaları devam ediyor” diye konuştu.
Mamak Metrosunun İhale Süreci Başlıyor
Ankara Büyükşehir Belediyesi “Dikimevi-Natoyolu Raylı Sistem Hattı Yapım İşi” için kredi sözleşmesinin imzalanmasının ardından ihale sürecini başlatıyor. İlk etap olan ön yeterlilik ihalesi gerçekleştirilecek.
Başkentin raylı sistem ağının genişletilmesi amacıyla çalışmalarını sürdüren Büyükşehir Belediyesi, 12 yılın ardından Ankara’da bir metro projesinin startını veriyor.
Haziran ayında Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) ve Fransız Kalkınma Ajansı (AFD) ile finansman desteği için sözleşme imzalayan Ankara Büyükşehir Belediyesi, “Dikimevi-Natoyolu Raylı Sistem Hattı” için bir adım daha atıyor.
Yavaş: “Başkent Metrolarında Son Durum”
“Başkent metrolarında son durum” başlığıyla sosyal medya hesaplarından videolu paylaşımda bulunan Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş, şu ifadeleri kullandı: “Başkent’in Metrolarında Son Durum… Projesini sıfırdan hazırladığımız 8 istasyondan oluşacak Mamak Metrosu’nda (Dikimevi-Natoyolu) (zorunlu onay süreçlerinin ardından) Ağustos’ta önyeterlilik ihalesiyle birlikte ilk adımı atıyoruz. Keçiören ve Koru uzatma proje çalışmalarında sona yaklaştık. Kızılay-Dikmen metrosu proje çalışmamız yakın bir süreçte tamamlanacak.”dedi.
Ön Yeterlilik İhalesi Gerçekleştirilecek
Proje için 4 yılı geri ödemesiz 12 yıl vadeli toplam 250 milyon Euro’luk kredi sözleşmesinin imzalanmasının ardından Fen İşleri Daire Başkanlığı yapılacak ön yeterliliğin ardından kısa listeye alınan istekliler; teknik ve mali yeterliliklerini vermek üzere ihaleye davet edilecek.
8 İstasyondan Oluşacak
12 yılın ardından Başkentte yapımına başlanacak ilk metro hattı projesi olan Dikimevi-Natoyolu Raylı Sistem Projesi; A1- AŞTİ-Dikimevi Ankaray Hattı’nın Ankara’nın doğusuna uzatılmasını kapsıyor. 7,4 kilometrelik hat; Abidinpaşa, Aşık Veysel, Tuzluçayır, General Zeki Doğan, Fahri Korutürk, Cengizhan, Akşemsettin ve Natoyolu isimleriyle 8 ayrı istasyondan oluşacak.
İzmir Raylı Sistem Projeleri
Kentin en uzun metro hattı olacak 32 km uzunluğa ve 24 istasyona sahip Karabağlar- Gaziemir metro hattında uygulama projesi safhasına geçildi. İzmir Büyükşehir Belediyesi, raylı sistem ağını genişletmek için 2023 yılı içerisinde 7,2 km uzunluk ve 7 istasyona sahip Narlıdere metrosunu ve Çiğli’yi rahatlatacak olan 11 km hat uzunluğuna ve 14 istasyona sahip Çiğli tramvay hatlarını açacak. Böylece 2022 tarihinde 180 km olan raylı sistem hat uzunluğu, 2023 itibarıyla 198 km uzunluğuna ulaşacak. İzmir’de raylı sistem ağının 2030 yılına kadar toplamda 465 km olması hedefleniyor. Ayrıca, uzunluğu 13,5 km olan ve 11 istasyon içeren Buca Metrosunun inşaatına da başlandı. Bunun yanı sıra 5 km uzunluk ve 9 istasyona sahip olacak Örnek köy-Yeni Girne tramvay hattı projesi ve 2023 yılı içerisinde alınması planlanan 26 adet tramvay aracının ihale çalışmaları da devam ediyor.
İzmir Banliyö Sistemi İZBAN’ı kuzeyde Bergama’ya bağlayacak olan 52 km banliyö hattı çalışmaları da sürüyor.
İzmir Büyükşehir Belediyesi kentin en uzun metro hattı için kolları sıvadı. 28 km uzunluğundaki Adnan Menderes Havalimanı-Karabağlar-Halkapınar metro hattının proje hazırlıkları başladı. Buca metrosu ile birlikte İzmir’in kent içi ulaşımına soluk aldıracak proje için önümüzdeki ay “Uygulama Projeleri Danışmanlık Hizmeti Alım” ihalesine çıkılacak.
Raylı sistem yatırımlarında liderliğini sürdüren İzmir’e yeni bir metro hattı daha geliyor. Kentte nüfus yoğunluğunun yüksek olduğu Karabağlar ilçesinin Eskizmir ve Bozyaka semtleri ile Gaziemir’de yaşayanlar bir ucu Halkapınar’a diğer ucu Adnan Menderes Havalimanı’na uzanan metro hattıyla rahat bir nefes alacak. Nüfusu 500 bine dayanan Karabağlar ilçesinin ana ulaşım aksı üzerinden geçmesi planlanan hat Adnan Menderes Havalimanı’ndan başlayıp Gaziemir, Eskiizmir, Eşrefpaşa, Çankaya, Basmane, Yenişehir, Halkapınar güzergahını izleyecek. 28 km uzunluğundaki hat yoğun konut alanlarının yanı sıra Sarnıç, ESBAŞ, Fuar İzmir, Kemeraltı ve Gıda Çarşısı gibi önemli iş merkezlerini de birbirine bağlayacak.
Mevcut Hatlardan Bağımsız Olacak
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kent içi trafiği rahatlatmak için hazırladığı 2030 Ulaşım Ana Planı’nda “İzmir HRS 6. Aşama Eskiizmir Hattı” adıyla yer alan metro hattı mevcut hatlardan bağımsız olarak, teknolojinin son sistemleri kullanılarak tren setleri sürücüsüz olacak şekilde planlandı. Havalimanı-Halkapınar metro hattı bölgedeki sosyal hayatın etkilenmemesi için derin tünel teknolojisiyle inşa edilecek.
24 istasyona sahip proje güzergâhı mevcut metro hattının Stadyum İstasyonu’na entegre edilerek, bağımsız istasyonla başlayacak. Yeni metro hattı sırasıyla Fatih Caddesi, Gıda Çarşısı, Tepecik Hastanesi, Kemer, Basmane, Çankaya, Bayramyeri, Yağhaneler, Bozyaka, Eskiizmir, Seniha Mayda İlkokulu, Dostluk Bulvarı, Atatürk Anadolu TML, Aydın Altan Caddesi, Fuar İzmir, Esbaş, Gaziemir Kaymakamlık, Abdullah Arda Çolpan Meydanı, Gaziemir Devlet Hastanesi, Sarnıç, Sarnıç-Sanayi, Sarnıç-Menderes’den geçerek Adnan Menderes Havalimanı’nda son bulacak.
Çalışmalar kapsamında hazırlanacak ulaşım etüdü ve fizibilite raporu ile bölge ihtiyaçları ve mevcut ulaşım aksları doğrultusunda alternatif güzergahlara da yer verilecek. İlgili bakanlıklar ve kurumlardan alınacak başvuru ve onay süreçlerinin tamamlanmasının ardından hattın yapım ihalesine çıkılacak.
2030’a kadar 465 km
İzmir Büyükşehir Belediyesi diğer yandan da mevcut metro ağını genişletmek için Narlıdere hattında çalışmalarını sürdürüyor, Buca Metrosu için de Ankara’dan onay bekliyor. İzmir Banliyö Sistemi İZBAN’ı kuzeyde Bergama’ya kadar 52 km daha uzatacak banliyö hattı, Çiğli’de oturan vatandaşların ulaşımını büyük ölçüde rahatlatacak 11 km’lik 14 istasyonlu tramvay hattı gibi önemli yatırımlar da Büyükşehir Belediyesi’nin kısa vadeli raylı sistem yatırımları arasında yer alıyor. İzmir’de raylı sistem ağının 2030 yılına kadar 465 km’lik bir şebekeye çıkması planlanıyor.
İzmir Tarihinin En Büyük Raylı Sistem Yatırımı Üçyol – Buca Metro Hattı Projesi
İzmir tarihinin en büyük raylı sistem yatırımı olacak Üçyol – Buca Metro hattında çalışmalar son hızıyla devam ediyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kendi kaynaklarıyla inşa edeceği, Üçyol – Dokuz Eylül Üniversitesi Tınaztepe Kampusu – Çamlıkule arasında 13,5 kilometrelik 11 istasyonla hizmet verecek Üçyol – Buca Metrosu’nda tünelleri kazacak ilk Tünel Açma Makinesi (TBM) geldi. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, İzmir Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Özgür Ozan Yılmaz ve İzmir Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistemler Dairesi Başkanı Mehmet Ergenekon ile Buca Koop’ta incelemelerde bulundu.
Soyer: “3 köstebek çalışacak”
Sosyal medyada yaptığı “Buca’da köstebek görüldü” paylaşımının bir hayli merak uyandırdığını belirten İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, “Devasa bir köstebek. Bu bizim metro hatlarında tünel açmak için kullandığımız dev makine. Buca Metrosu yapımında 3 TBM kullanılacak. Bunlardan birisi şu anda burada. TBM’nin aşağı inmesi için kazık çalışmaları yapılıyor bir yandan da. 325 kazık çakılacak. Şu an 110 kazık çakıldı. Bir yandan da diğer istasyonlarda çalışmalar başladı. Buca Metrosu İzmir tarihinin en büyük ölçekli ve pahalı projesi. Sadece 450 milyon Euro tutarında tünel kazma, inşaat maliyeti var. 305 milyon Euro civarında da trenlerin alımıyla ilgili maliyet söz konusu. Dev bir bütçesi var. İyi haber şu ki para şu anda cebimizde. İnşaatın tamamlanması ve vaktinde bitirilmesiyle ilgili hiçbir tereddütümüz yok. Ödemesi tıkır tıkır yapılıyor olacak” dedi.
“Kendi maliyetini karşılayacak”
Hattın açılması için hedef tarihi açıklayan Başkan Soyer, “2026 yılının ilk aylarında bu hattı bitirmek istiyoruz. 13,5 kilometrelik bu hat, 11 istasyondan oluşuyor. Günde 400 bin yolcu taşımayı hedefliyoruz. Dünyanın en verimli projelerinden biri olacak. Bu 400 bin yolcu yılda 45 milyon Euro civarında bir işletme getirisi anlamına geliyor. 2026’da tamamlayıp işletmeye aldığımızda işletme geliri elde ederken sağladığımız finansmanın geri ödemesi başlayacak. Kimsenin cebinden para çıkmadan, hiçbir vatandaşımızın cebinden para çıkmadan, Büyükşehir Belediyesi’ni hiçbir şekilde etkilemeden kendi kendine dönen, maliyetini karşılayan proje olacak” diye konuştu.
Yılmaz: “Ciddi bir yatırım ulaşım anlamında”
İzmir Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Özgür Ozan Yılmaz da, “Zor dönemlerde ciddi bir yatırım. Önümüzdeki yıllarda Buca’da ulaşım anlamında ciddi yatırımlarımızı devreye alacağız. 2025 yılında Buca Tünelimizi ardından Buca Metrosu” dedi.
Buca Metrosu’nda Çalışmalar Sürüyor
Hat üzerinde 3 tane TBM çalışacak. Üçyol, Zafertepe, Bozyaka, General Asım Gündüz, Şirinyer, Buca Belediyesi, Kasaplar Meydanı, Hasanağa Bahçesi, Dozuk Eylül Üniversitesi, Buca Koop ve Çamlıkule istasyonlarının bulunacağı Buca Metrosu, F.Altay-Bornova arasında çalışan mevcut metro hattı ile Üçyol İstasyonu’nda, İZBAN hattı ile Şirinyer’de entegre olacak. Bu hat üzerinde tren setleri sürücüsüz olarak hizmet verecek. Yaklaşık 305 milyon Euro değerinde araç alımı yapılacak. Dokuz Eylül Üniversitesi istasyonunda 240 araçlık otopark bulunacak. Hat işletmeye açıldığında günlük yolcu sayısının 400 bin olması bekleniyor. TBM’nin gireceği General Asım Gündüz istasyonunda kazı destekleme imalatlarında sona yaklaşıldı ve istasyon kazı çalışmalarına başlandı. Diğer TBM’nin gireceği Buca Koop istasyonunda kazı destekleme imalatları da tamamlanmak üzere. Ekim ayında bu istasyondan tünel kazısının başlanması planlanıyor. Dokuz Eylül Üniversitesi İstasyonu’nda da şantiye kapatma ve mobilizasyon işlerine başlandı.
Bursa Raylı Sistem Projeleri
Projesi yapılan Emek-YHT-Şehir Hastanesi Metro Hattı, toplam 6.1 kilometre uzunluğuna ve 4 istasyona sahip olacak şekilde çalışmalar devam ediyor. Ulaşım Ana Planı çalışmaları kapsamında Üniversite İstasyonu ile son bulan BursaRay’ı Görükle’ye bağlayacak olan 3,5 km’lik uzatma hattı için proje çalışmaları yapılıyor. Ayrıca 80 araçlık depo sahası yapılması ve 17 dizi yekpare raylı sistem araç alımı planlanıyor.
Kayseri Raylı Sistem Projeleri
Kayseri’de yürütülen 2 tramvay projesi bulunuyor. Belsin Anafartalar-Terminal-Şehir Hastanesi-Nuh Naci Yazgan Üniversitesi-Mobilyakent güzergahında 6.5 km.lik Tramvay Hattı Projesinin 2023 yılında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından açılışı yapılacak. Cumhuriyet Meydanı-Talas Anayurt Hattı ise 5.5. km uzunluğuna sahip olup 2023 yılda açılışı yapılacak. Bu hatlarda hizmet verecek 11 adet Tramvay bu yıl içinde Bozankaya tarafından üretilerek Kayseri Ulaşıma teslim edilecek.
Gaziantep Raylı Sistem Projeleri
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi; 2017 tarihinde başlatılan kent merkezi ile 2 sanayi bölgesini birbirine bağlayan proje kapsamında 25,5 km’lik hat ve 16 adet istasyondan oluşan GAZİRAY hattını geçen yıl tamamladı. GAZİRAY banliyö işletmeciliği için 8 adet elektrikli tren seti (32 adet vagon) ihalesini kazanan TÜRASAŞ, 2023 yılında ilk prototip seti ve 2024-2025 yılları arasında ise tüm araçları teslim etmeyi hedefliyor.
2017 tarihinde sözleşmesi imzalanan Gaziantep’in trafik sorununu çözecek Gar-Düztepe-Hastane Hafif Raylı Sistem (LRT) sürücüsüz metro (GoA4) hattının uygulama projesi tamamlandı. Şehrin Kuzey-Güney aksına hizmet edecek 10.9 km uzunluğunda, 9 istasyon ve 1 adet ağır bakım depo sahasına sahip hattın çalışmalarına 2024 yılında başlanması planlanıyor.
Konya Raylı Sistem Projeleri
Konya Büyükşehir Belediyesi 2015 yılında işletmeye açılan Alaaddin-Adliye Katenersiz Tramvay Hattı ile birlikte 21 km olan Raylı Sistem hat uzunluğunu 26,5 km’ ye çıkardı.
Mevcut Alaaddin-Kampüs tramvay hattı ile şehir merkezine entegreli olan Alaaddin-Adliye hattı; Mevlana Caddesi, Aslanlı Kışla Caddesi, Fetih Caddesi Kavşağı ve son durak Adliye olacak şekilde projelendirildi. 2015 yılında işletmeye açılan bu raylı sistem hattı 5,5 km olup 2 istasyon Kampüs hattı ile ortak olmakla birlikte toplam 9 adet istasyona sahip.
Konya Büyükşehir Belediyesi ve TCDD Genel Müdürlüğü tarafından anlaşması yapılan KONYARAY Banliyö Hattının birinci etabı olan Konya Garı ve havaalanı arasında 17.4 kilometre ve ikinci etapta 26 kilometreye ulaşması planlanıyor.
Fırat Caddesinden Beyhekim Devlet Hastanesi, Barış Caddesi, Güzeldere Caddesi, Gaziveren Caddesi ve Özalkent bölgesinde Hadimi Caddesine kadar olan 16,9 Km’lik raylı sistem hattı ve aynı zamanda Alaaddin-Adliye hattına ek olarak son durak olan Adliye’den Şehir Hastanesine 1,4 Km’lik bir uzatma hattına yönelik çalışmalara da başlanacak.
Konya böylece Metro, Banliyö, Barış Caddesi Tramvayı ve Adliye-Şehir Hastanesi uzatma tramvayı ile dört yıllık süreçte toplam 65 kilometrelik yeni raylı sistem hattına kavuşacak.
Taşyapı ve Çin CMC firması ortaklığında 2019 yılında sözleşmesi yapılan ve henüz inşaatına başlanamayan Necmettin Erbakan Üniversitesi-Yeni YHT Garı-Fetih Cad.-Meram Belediyesi arasında 21,2 km. uzunluktaki hafif raylı sistem hattı 22 adet istasyondan oluşuyor.
Antalya Raylı Sistem Projeleri
ANTRAY, 2013 – 2021 yılları arasında toplam uzunluğu 64,5 km ve istasyon sayısı 97 olan 4 projenin tasarımını gerçekleştirmiş olup bugüne kadar 1. 2. ve 3. etap olmak üzere 3 farklı güzergahta 53 km uzunluk ve 69 istasyona sahip hafif raylı sistem hatlarını hayata geçirdi.
Projesi tamamlanan Varsak-Müze arasındaki 3. Etap Raylı Sistem Projesinden sonra Konyaaltı-Varsak arasında olacak 4’üncü etabın da proje ihalesi gerçekleştirildi. 2023 yılında inşaatına başlanacak olan 4. etap Liman’dan başlayarak Konyaaltı-100. Yıl ve Kızılarık istikametini izleyerek Gazi Bulvarı’nda 3. etapla ile birleşecek. 5. etap ise yine Liman’dan başlayarak Lara ve Kundu istikametine ulaşacak. Böylece Antalya, 4 ve 5. etapla birlikte toplamda 90 kilometrelik hafif raylı sistem hattına sahip olmuş olacak. Bu hatlarda hizmet verecek 15 adet tramvay ihalesine çıkıldı.
Samsun Raylı Sistem Projeleri
Samsun Büyükşehir Belediyesi 2010 yılında 16 kilometre Hafif Raylı Sistem hattında 16 araçla başlamış olduğu Toplu taşımacılık faaliyetlerini, bugüne kadar yapılan 19 kilometre ilave hat ve alınan 13 adet tramvay ile devam ettirdi. Artan yolcu taleplerine cevap verebilmek için 2023 yılı içerisinde 10 adet Tramvay alınması planlanıyor. SAMULAŞ, yerli üretime verdiği önem sayesinde 2022 yılında 700 bin Euro’luk ithalatı önledi.
Eskişehir Raylı Sistem Projeleri
ESTRAM, şehir hastanelerini ve üniversiteleri birbirine bağlayan toplam 8 hat ve 74 istasyondan oluşan 55 km’lik hatta çalışan 47 tramvay ile hizmet veriyor. Eskişehir’de mevcut tramvay ağının uzatılarak yeni hatlar oluşturulması planlanıyor. 2023 yılında yapılması planlanan Eskişehir Teknik Üniversitesi hat fizibilitesi devam ediyor ve bu hatta hizmet vermek üzere 15 tramvay alınması planlanıyor.
Kocaeli Raylı Sistem Projeleri
2017 tarihinde törenle hizmete açılan AKÇARAY, Otogar ile Sekapark arasında 14,8 km’lik hat ve 11 istasyon ile hizmet vermeye başladı. Hattın ikinci etabı olan Sekapark – Plajyolu toplam 8 istasyonu ile 2019 tarihinde hizmete açıldı. 2022 yılında hattın Kuruçeşme ve Şehir hastanesine uzatma çalışmaları başladı. Otogar-Plajyolu tramvay hattında bulunan 15 istasyonda 18 adet Durmazlar Panorama tramvayı ile işletme yapılıyor. Otogar-Plajyolu tramvay hattının son durağına 1.2 km ilave edilmesi ve Kuruçeşme istasyonunun tamamlanması ile 2023 yılında açılış yapılması planlanıyor.
Mehmet Ali Paşa-Şehir hastanesi uzatma hattı 5 istasyon ve 3,1 km hat uzunluğunda olup 2023 yılı 2.yarısında işletmeye alınacak. Bu hat için 10 adet %100 alçak tabanlı tramvay alınması planlanıyor.
Alikahya Stadyum Tramvay Hattı Projesi
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılacak Alikahya Stadyum Tramvay Hattı yapımı için kapalı teklif usulü ihale düzenlendi. Ön yeterlilik ihalesinin ardından yeterliliğe sahip 4 firma teklif verdi. Kapalı zarf usulü düzenlenen ihaleye katılan firmaların teklif zarfları tek tek açıldı. En düşük teklif 628.503.748,80 TL oldu. Firmalardan gelen teklifler ihale komisyonu tarafından incelendikten değerlendirmeye alınacak.
3,8 Km Tramvay Hattı
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistemler Şube Müdürlüğü tarafından hazırlanan tramvay hattı projesi yapımı için 4 firma teklif verdi. Kazanan firma hali hazırda son durak olan otogardan stadyuma kadar olan bölgede çalışmalara başlayacak. 3,8 kilometre uzunluğunda olacak hattın 6 duraktan oluşması planlandı. Projenin tamamlanmasıyla bölgenin trafik akışı rahatlayacak, toplu taşıma da daha konforlu hale gelecek.
6 Duraktan Oluşacak
Yeni hat otogar depo alanından başlayacak ve en yakın noktadaki Bağımsızlık Caddesinde son bulacak. 3,8 kilometre uzunluğunda olacak hat 6 duraktan oluşacak. Hattın birinci durağı; Fener Sokak ile Sultan Murat Caddesinin kesiştiği noktada, ikinci durağı Fatma Seher Hanım Sokağın İbni Sina Sokak ile kesiştiği yerde, üçüncü durağı Sakıp Sabancı Caddesi üzerinde Fenerli Sokak ile kesiştiği yerde, dördüncü durak Sakıp Sabancı Caddesi üzerinde Nar Çiçeği Sokak ile kesiştiği yerde, beşinci durak Bağımsızlık Caddesi üzerinde Yunus Emre Sokak kesişiminde, altıncı durak Bağımsızlık Caddesinin sonunda olacak.
Adana Raylı Sistem Projeleri
Adana M1 metrosu, 2010 yılında açılmış olup 13,5 km hat uzunluğuna ve 13 istasyona sahip Hastane-Akıncılar arasında 36 araçla hizmet vermekte. Adana Büyükşehir Belediyesi tarafından ilave olarak planlanan 10,3 kilometre uzunluğundaki Balcalı ve yatırım planına alınan 9,5 kilometrelik 2. Etap Raylı Ulaşım sistemi bulunuyor.
Gebze OSB-Darıca Sahil Metro Hattı’nda İlk Ray Kaynağı Yapıldı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Gebze OSB-Darıca Sahil Metro Hattı’nın ilk ray kaynağını yaptı. Törende konuşan Uraloğlu, büyükşehirlerde araç trafiğinin yoğunlaşmasını engellemek için çevreye duyarlı modern ulaşım sistemlerini yaygınlaştırmayı hedeflediklerini söyledi.
Bakan Uraloğlu, Gebze OSB-Darıca Sahil Metro Hattı projesinde ilerleme oranının yüzde 71 seviyesine ulaştığını açıklayarak, “OSB-Gebze Gar arasını 15 Eylül 2024 tarihinde açmayı, Gebze Gar-Darıca Sahil arasını da 13 Aralık 2024 tarihinde tamamlamayı planlıyoruz. Projemiz tamamlandığında Gebze-Darıca arası 60 dakikadan 24 dakikaya düşecek.” dedi.
Uraloğlu, projeye ilişkin şunları kaydetti: “Kocaeli’nin ulaşım ve iletişim altyapısı için yaklaşık 146 milyar Lira üzerinde yatırım gerçekleştirdik. Burada kullanılacak 28 adet aracımızı da yüzde 60 yerlilik şartıyla tam sürücüsüz olarak tasarladık. İnşallah çok yakın bir zamanda ilk metro aracının üretiminin tamamlanmasına da birlikte şahitlik edeceğiz. Gebze Organize Sanayi Bölgesi-Darıca Sahil Hattı projesi Kocaeli için bugüne kadar hayata geçirilen en önemli çalışmalardan biri. Gebze Organize Sanayi Bölgesi-Darıca Sahil Hattı Projesi 15,4 kilometre uzunluğunda çift hat olarak inşa edildi ve 11 istasyonda hizmet verecek. İnşa edilen toplam hat uzunluğu 30,8 km olup, tasarım hızı 90 kilometre olan araçlarla günde 330 bin yolcuya hizmet edecek kapasitededir. Proje, Gebze Organize Sanayi Bölgesi ile Darıca Sahili arasındaki yerleşimin yoğun olduğu bölgeleri metro konforunda birbirine bağlayacak ve Gar İstasyonu ile Marmaray Hattına entegrasyon imkânı da sunulacak, bu proje ile Gar İstasyonu ile Marmaray Hattına entegrasyon imkanı sunuluyor. Projemiz tamamlandığında Gebze-Darıca arası 60 dakikadan 24 dakikaya düşecek.” dedi.
Uraloğlu, OSB İstasyonu’nun 1 km kuzeyinde, yaklaşık 93 bin m2 alan üzerinde 68 adet metro aracı kapasiteli depo ve bakım alanı da inşa ettiklerini söyledi. Uraloğlu, bu hizmetin tamamlanmasıyla beraber; karayolu işletme ve bakım kazancı, hava kirliliği gibi dışsal faydalar ve zaman kazancı gibi etkenlerle 25 yıllık projeksiyonda ekonomik kazancının 3 milyar Avro olacağını kaydetti.
Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Metro Hattı Projesi
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu; 3 ilçeden geçecek, 11 istasyonlu, 13 kilometrelik Ümraniye-Ataşehir-Göztepe metro hattına döşenecek ilk rayları kaynattı. İhalesi 2017’de yapılan ve 2018’de durdurulan hattı, yüzde 3-4 ilerleme seviyelerinde teslim aldıklarını hatırlatan İmamoğlu, “Biz, gelir gelmez bir ilk finans kaynağını bulduk. Ekim 2019’da buraya start verdik. Yani. Aslında ‘Sıfırdan başladık’ diyebileceğimiz bir hat burası. Bu, Finans Merkezi için düşünülmüş önemli bir hat. Dolayısıyla, yani ‘Finans Merkezi’yle ilgili nasıl yapalım’ çabası böyle gümbür gümbür giderken, ne yazık ki bu metro hattı da 2,5 seneyi aşkın süre ihmal edilmiş. Hiçbir şey yapılmamış. Biz, bu hattı sıfırdan ele aldık. Ve sıfırdan, 3,5 senedir gümbür gümbür çalışıyoruz. Böyle anlatırsak, milletin hafızasına daha iyi kazınır. Bunları söyleyelim ki, millet, nasıl iş yürüttüğümüzü bir daha hatırlasın” dedi.
Yapımı, eski yönetim tarafından 2017’de durdurulan, yeniden inşası 20 Eylül 2019’da İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu tarafından başlatılan Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Metro Hattı’nda yeni bir aşamaya gelindi. Hatta, ray döşeme çalışmaları başladı. Hattın Site Mahallesi’nde, yerin 50 metre altındaki istasyon şantiyesine 250 basamaklı merdivenle inen İmamoğlu’na, Kadıköy Belediye Başkanı Şerdil Dara Odabaşı da eşlik etti.
Ek Kredi Onayı İBB Meclisi’ni Bekliyor
Ümraniye-Ataşehir-Göztepe metro hattı, Anadolu yakasının doğu-batı yönündeki toplu taşıma koridorlarını, kuzey ve güneye bağlayan hızlı toplu taşıma koridorlarından birisi olarak hizmet verecek. 2017 yılında ihale edilen projedeki çalışmalar, 2018 sonunda durduruldu. İmamoğlu başkanlığındaki yeni İBB yönetimi, EBRD (Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası) ile yapmış olduğu finansman temini hususundaki görüşmeleri olumlu sonuçlandırdı. Böylece projedeki çalışmalar, 20 Ekim 2019 tarihi itibariyle yeniden başlatıldı. Hattın fiziki ilerlemesi yüzde 61 seviyesindeyken, 2025 yılının ortasında hattın tamamının yolculu işletmeye alınması hedefleniyor. Projeye bugüne kadar toplam 400 milyon € kredi temin edildi. Projenin geri kalan finansı için, birim maliyetlerdeki artışlardan dolayı, gerekli ek kredinin sağlanması için 2023 Şubat ayında IBB Meclisi’ne başvuruldu. Şimdi, Meclis’ten onay çıkması bekleniyor.
Günde 400 Bin Yolcu Taşınacak
Günde yaklaşık 400 bin yolcunun seyahat edeceği hat; açıldığında, Göztepe İstasyonu’ndan Halkalı-Gebze Yüzeysel Metro Hattı’na; Yeni Sahra İstasyonu’ndan Kadıköy-Kartal-Tavşantepe Metro Hattı’na; Çarşı İstasyonu’ndan Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy/Sancaktepe Metro Hattı’na entegrasyon sağlanacak. Kadıköy, Ataşehir ve Ümraniye ilçeleri arasında 11 istasyona sahip hattın uzunluğu 13 kilometre olacak. Yolculuk süresi 21 dakika olurken, tek yöne yolcu kapasitesi 44 bin olarak ön görülüyor. Hattın başlangıç ve bitiş istasyonları, Göztepe 60. Yıl Parkı ve Ümraniye Kazım Karabekir Mahallesi olacak.
İlginizi Çekebilir
Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı
2024 Yılı Yatırım Programında En Yüksek Pay Ulaştırma ve Haberleşme ile Eğitime Verildi
Türkiye’nin Enerji Verimliliği Hareketi